Som ni kanske vet är jag en riktig bokmal. Eller har varit iaf. Jag är lite av en periodare faktiskt när det gäller böcker och att läsa. Jag börjar egentligen med en bok bara för att jag inte ska behöva sitta och stirra rakt ut på metron och tågen på morgnarna och eftermiddagarna. Men oftast så är de böcker jag hittar så förbannat spännande att jag ibland bara måste fortsätta läsa en liten stund efter att jag kommit till jobbet. 🙂

Anyways, jag tänkte jag skulle göra en lista på de böcker jag läst på sista tiden (och kanske en kort presentation/recension av dom, om jag orkar). För att inte avslöja hur enkelspårig jag faktiskt är gällande mina val av böcker ska jag lista såna som kanske är lite mer annorlunda.

  • Into the darkest corner, av Elizabeth Haynes
    • Förbannat skrämmande och rent ut av obehaglig bok på sina ställen. Handlar om en tjej med grava OCD problem och kapitel för kapitel nystas det upp varför hon blivit så och det är ingen trevlig historia. Sällan jag blir så illa berörd av böcker att jag är tvungen att lägga den ifrån mig och ta en paus och ännu mer sällan jag blir illamående av en bok. Men värd att läsa!
  • The White Angel Murder, Walk in Darkness, Sin City Homicide, Arsonist, av Victor Methos
    • Ganska mainstream och plain polis-/detektivthrillers, men med en fascinerande polis I huvudrollen. Han är mormon och har en PhD i psykologi. Största orsaken till att jag läste dom. Fulla av klichéer och plattityder, men med intressanta storys.
  • Watching the Dark, av Peter Robinson
    • Peter Robinson är en av mina favoritförfattare. Jag har annars lite av a thing för brittiska författare, alltid haft och han är en av de bästa. Den här var seg i början, men tog sig mot mitten. Bra, men inte hans bästa. Hans bästa på länge är nästa punkt.
  • Before the Poison, av Peter Robinson
    • En thriller, men med historiska inslag. Väldigt intressant! Handlar om en manusförfattare som köper hus på brittiska landsbygden och börjar nysta i husets tragiska och våldsamma historia från andra världskriget (om jag inte minns helt fel).
  • Criminal, av Karin Slaughter
  • OMG, det här är troligen min favoritförfattare! Och den här boken var såååå bra. Slaughter har en serie böcker med en GBI (Georgia Bureau of Intelligence) agent, Will Trent, i huvudrollen, han har grav dyslexi och har växt upp i fosterhem. Han är lite av ett mysterium i alla böcker, och så socialt handikappad att man tycker synd om honom. Den här boken handlar om två kvinnliga poliser i det otroligt rasistiska Atlanta på 70-talet (när kvinnor fick börja vara poliser i USA) och historien bakom Will.
    • Till offer åt Molok, av Åsa Larsson
      • Har läst alla Larssons böcker, de är minst sagt lite annorlunda. Första boken av henne på 4 år tror jag. Och den var bra, som vanligt. Rebecka Martinsson, åklagaren från Norrland, i huvudrollen. Läs!
  • Hela havet stormar, av Arne Dahl
    • Arne Dahl skriver om en serie hemliga svenska poliser, finns typ 15 böcker i den serien tror jag. Börja från början så har ni att läsa en stund framöver. 🙂 De första böckerna kom på TV i början av året tror jag. Skriver med en subtil humor som får mig att brista ut i gapskratt emellanåt. För det mesta är det bara otroligt täta storys som får en att nästan läsa böckerna i ett sträck.
  • Gengångare, av Jo Nesbø
    • Icke att förglömma det norska författargeniet. Senaste i hans serie om Harry Hole. Läs! Harry är en kuf med alkoholproblem. Men en väldigt likeable kuf. 🙂
  • Sankta Psyko, av Johan Theorin
    • Älskar böcker som utspelar sig på psyksjukhus! 🙂 Theorin är annars en mästare på att skriva småkusliga spännande thrillers. Här var han i sitt esse faktiskt. Rekommenderas.

Det var det! Har nog läst en hel del annat också, men inget som är värt att återges här. 🙂

Om ni som jag gillar brittiska författare och storys som utspelar sig i England kan jag förutom Peter Robinson rekommendera: Danielle Ramsay (Newcastle-ish), Peter James (Brighton), Kate Atkinson, Simon Beckett, Elly Griffiths (Norfolk, mera brittisk landsbygd än så här blir det inte).

Åååh, jag har massor till, men jag orkar helt enkelt inte skriva ner allt. 🙂

P.S Ursäkta formateringen på det här inlägget, skrev i Word först och listan blev helt f**ked up och går inte att ändra. Orkar inte börja om. Lid. 🙂

