Nu ska här matbloggas!

Igår firade vi 9 år tillsammans med att gå ut och äta på Gordon Ramsays restaurang Petrus, i Knightsbridge. Vi har haft det som mål under tiden vi bor här, att äta på nån av hans restauranger. Och vilken upplevelse säger jag bara! Vilken mat! Och vilken service!

Restaurangen var väldigt smakfullt och elegant inrett. Servicen från början helt superb. Man kan bara välja mellan en 5 rätters meny eller en 3 rätters meny. Man kan alltså inte bara äta en varmrätt på det här stället. Vi valde trerätters menyn, som ju sist och slutligen nog säkert var en 6-7 rätters meny om man inkluderar allt smått som man fick mellan rätterna.

Servitörerna tillhandahöll en otrolig service, kunde allt om vilket vin som passade med vad, frågade om det var något vi ogillade eller var allergiska mot så skulle dom anpassa våra val till det. Till förrätt tog jag stekta kammusslor (scallops) med selleri, äppel och tryffel. Tom tog ”Fricassée of langoustine, Dorset snails, crispy chicken wing and parsley cream” (som jag inte ens tänker försöka översätta). Gudomligt båda två.

Till varmrätt valde jag rapphöna med pancetta, en sorts liten svamp och kastanjenötter. Tom valde rådjur med stilton och enbärssås. Som små tillbehör fick man gräddpotatis och broccoli (som nog var den godaste broccolin jag nånsin ätit).

Min huvudrätt, rapphöna


Toms varmrätt, rådjur

Herregud, så gott det var!
Tog inga foton av efterrätten tyvärr, men jag valde en pistach suffle med chokladsorbet och Tom valde en Alaska hette det, som var maräng med glass inuti med apelsinsås. Min var alldeles för söt, för jag är ju inte van vid sånt mera. Men Toms var absolut bäst!

När vi ätit klart frågade en av servitriserna (eller om hon var en maitre d’) om vi firade nåt speciellt. Och då sa vi varför vi var där. Efter desserten kom en till mini-efterrätt och efter den kom en av servitriserna ut med detta!

Och som om inte det var nog. När vi knaprat i oss allt detta, så kom nog den riktiga maitre d’n och sa att hon hört att vi firade nåt och undrade om vi ville komma på en rundtur till köket och träffa Kocken! Jisses alltså. Så då travade vi ner till köket och hon berättade om vem som gjorde vad där och hur det funkade. Och sen träffade vi Kocken med stort K. (Inte Gordon Ramsay)

Suddig iPhone bild

Vilken helkväll alltså! Efter att vi kom hem och lite surfade runt på nätet så visade det sig att Petrus är rankad som nästbästa restaurangen i London, enligt Tripadvisor. Och visst, det var inte billigt, men det var tamefan värt vartenda penny!

Edit: Just det, den har en Michelinstjärna också.

