Mina föräldrar är fortfarande gifta och bor fortfarande i mitt barndomshem. Min mamma är pensionär, min pappa kör lastbil, som han har gjort så länge jag kan minnas. När jag var liten brukade jag följa med honom på loven och på somrarna nån gång ibland när han jobbade. Jag tror nog att jag främst var fascinerad av den jättestora bilen. Min pappa känner allihopa i hembygden. Vet han inte vem nån är är det inte heller värt att veta. Det är väl följden av att ha kört runt i bygden i många många år. Min pappa är väldigt händig och älskar att göra saker med händerna. Dom bor i ett stort hus för två piggar, men jag tror inte heller att pappa nånsin kan flytta bort, för han måste få ha ett garage och en gård att pyssla med.

Min mamma har haft många jobb. En lång tid jobbade hon på Fjällräven, så länge det fanns i Vasa. Sen jobbade hon för Fjällräven i Örnsköldsvik, där hon också bodde en tid. Jag brukade kopiera 100-marks sedlar i deras färgkopiator på hennes kontor i Vasa. Jag var också väldigt fascinerad av deras materialförråd med alla post-it lappar, pennor och papper. När mamma bodde i Sverige fick pappa ta hand om mig och min syster. Hans signaturrätt under den tiden var ugnskorv. Länkkorv med snitt i, fyllda med ost och sen ketchup och senap på. Hundra år sen jag åt det. Min mamma är väldigt pysslig av sig, hon har sysslat med allt från tomtlagning till tiffany (ni vet, det där med att laga grejer av färgat glas). Hon är vädigt duktig på allt hon gör. Just nu pysslar hon med silversmide och gör väldigt fina grejer.

Mina föräldrar är nog ett stort stöd för mig. Under min uppväxt har det nog skurit sig mååånga gånger och otaliga var de gånger jag önskade att jag fick bo för mig själv. Inte insåg man ju då hur bra man hade det när man bodde hemma. Mina föräldrar är också morföräldrar till mina syskonbarn, som betyder allt för dom.

