Det här är något som de flesta inte vet om mig, men jag har en konstig fascination över övergivna hus och byggnader. Vet inte varifrån det kommer. Jag minns när jag var liten så brukade min mommo fara till ett hus och väva ibland. Ibland var jag med henne, och jag minns att det inte bodde någon i det där huset och att hela övervåningen var i jättedåligt skick med en massa hål i golvet överallt. Kanske det härstammar därifrån.
När jag jobbade på Åland sommaren 2002 fanns det ett riktigt äkta övergett hus i närheten där jag bodde som jag var jättefascinerad över. 🙂 Men feg som jag är vågade jag aldrig kolla in det ordentligt. Ångrar det nu. Ibland kan jag sitta länge, länge på nätet och kolla foton på gamla övergivna hus. De allra mest instressanta byggnaderna är de som verkar ha övergivits i stor hast, där det lämnats saker efter och man faktiskt kan se att nån faktiskt har bott där eller att byggnaden har använts till nåt annat än att vara en grogrund för växtlighet och vandalism.
Hitta en brittisk sida, där man kan rapportera tomma hus och byggnader. Vilken guldgruva! Tror jag ska samla några adresser och bege mig ut för att kolla in dom nångång.

Okej, jag medger det, jag är en liten voyeur. Älskar när jag är ut och går att sådär diskret kika in i folks fönster när jag går förbi. Inte så att jag ställer mig och glor, men jag brukar kolla sådär snabbt när jag går förbi. Skulle jag vara osynlig en dag skulle jag inte göra annat än betrakta folk och vad de gör hemma. 😀 Sjukt, jag vet… 🙂 Igår var jag ute en sväng på kvällen, tog en annan rutt än vad jag brukar. Hamnade på det mest deprimerande stället ever. Som jag skrivit tidigare så finns det stora skillnader i boendestandard här, t.o.m. på en och samma gata. Igår hamnade jag på en gata med council flats (alltså typ stadens hyreslägenheter) som såg vedervärdigt ut! Har aldrig sett något liknande. Jag skulle nog dö av depression om jag skulle måsta bo på ett sånt där ställe. Hur ska jag förklara det… huset var liksom enormt och gick i nåt slags hästskoform. Brunt tegel och säkert 4-5 våningar. Oskyddade korridorer, alltså typ som Studentbyn i Åbo om ni nån gång varit där. Varannan dörr var typ hälften sönder och det hängde tvätt överallt. Jag blir så deprimerad av såndär ställen. Tvärgatan var inte bättre, säkert 3-4 hus som var ”padlockade”, tomma och igenspikade med hänglås på dörren. Jag skulle bara vilja veta vad som har hänt… Och hur kan man bygga sånadär förskräckligt fula byggnader som det där hyreshuset?? Och varför renoverar man inte? Ok, finns knappast pengar, men nåt smått kan man väl för fan göra. Finns lägenheter att hyra och köpa i det där huset, men inte en endaste annons som jag hittat på nätet har ett foto av fasaden. Wonder why…

Kolla in den här sidan: Creepy places

