Idag är jag lite höstdeppig. Dagen började bra med ett samtal om eventuellt jobb. Sen sket det sig när dom bestämde sig för att jag inte hade tillräcklig erfarenhet av kundtjänst. Whatever…
Sen bestämde jag mig för att baka idag. Eller egentligen bestämde jag mig för det igår. Så det blev lite low carb gott. Först oopsies, som är ett sorts bröd gjord på bara ägg och philadelphiaost.

Oopsies


3 ägg
100 gr philadelphiaost
lite salt
lite bakpulver

Dela på äggvitor och -gulor. Vispa äggvitorna hårt med lite salt. Vispa gulorna i en annan bunke tillsammans med osten och lite bakpulver. Vänd försiktigt ner ostsmeten i äggvitorna lite i taget. Rör inte. Klicka ut på smörat bakplåtspapper och grädda i ugn på 150 grader i 25 min.

Sen bakade jag en cheesecake. Den har jag inte gjort tidigare och har inte smakat på den ännu heller så jag vet inte om den är bra eller dålig. Ska spara den tills Tom kommer hem från Stockholm ikväll. Här är en bild på den iaf.

LC Cheesecake


30 g smör
100 g mandelmjöl
0,5 tsk kanel
2 ägg
1,5 dl grädde
200 g färskost (typ philadelphia)
0,5 tsk vaniljpulver (eller innanmätet av en vaniljstång)
1 tsk sötningsmedel

Smält smöret och blanda ner mandelmjölet, smaksätt med kanel. Tryck ut degen/smeten/röran i en kakform med löstagbar kant. Blanda ägg, grädde, ost, sötningsmedel och vanilj i en skål. Häll försiktigt smeten i formen. Grädda i 175 grader i 25-35 min (eller tills smeten stelnat och fått fin färg). Låt svalna och servera med vispad grädde och hallon.

Kan ge utlåtande över hur den smakade sen. Nu ska jag äta lite rester och titta på CSI, medans jag väntar på att Tom ska komma hem.

