Etiketter

, , , ,

Några dagar sen jag bloggade ”på riktigt” nu. Har väl inte egentligen haft så mycket att blogga om. Föregående helg var vi riktigt sociala faktiskt. På fredag var vi bjudna på BBQ hos en av Toms arbetskompisar, Jeff. Väldigt trevligt om man bortser från att det regnade hela tiden och att vi fick sitta ihoptryckt under ett ”gazebo” (trädgårdstält på svenska?). Folk drack i rikliga mängder, vilket värdinnan senare kommenterade med att grejen bara pöste ut hela tiden och att hon hade trott att det skulle bli några öl och att folk skulle fara hem typ kl 23. Sista gästen hade väl åkt kl 4. 🙂 Intryck och observationer från den festen: Britter är väldigt trevliga. Folk går med skor inomhus, vilket är äckligt när det regnar utomhus. I vårt hem tar man av sig skorna, oavsett nationalitet. Värdparet bodde granne med Gordon Ramsay och Mark Owen från Take That, fancy. 🙂

På lördag fick vi äntligen köpt en kaffebryggare, vars kaffe jag nu just avnjuter. Och så hade vi kanske liiite krapula… 😀 På kvällen kollade jag en skräckfilm, Shelter, medans Tom surfade datordelar… Håhhå. På söndag hade vi tänkt ta oss in till centrum och bara spatsera omkring, men vi orkade sen inte heller. Sen satt vi faktiskt på puben resten av kvällen. Intryck och observationer från den händelsen: Britter äääälskar att sitta på pub på söndagar, och har inga problem med att bli full på söndag, oavsett om de ska jobba eller inte på måndag. Kändes konstigt. Två av Toms jobbkompisar var där, samma par som vi var på BBQ hos och en annan Tom också. Vi kom typ kl 19 till puben, då var den andra Tom så hammered redan så det var svårt att förstå vad han sa. 😀

Dom är nog ganska annorlunda britterna mot finnar. Eller så är det bara dom jag har träffat. Dom är alltså väldigt trevliga och ”inkluderande” i samtal. Bemödar sig om att lära känna nytt folk, inte som finnar som mest säger Hej bara och så är det så med det.

I måndags fick jag äntligen min iPhone 4. Som jag har väntat! 🙂 Den är toppen.

Inser att det kanske inte är så farligt många som är intresserade av att höra om en telefon här, men det är MIN blogg så jag tänker skriva om den iaf. 🙂 Första intrycket av den var att den var tung, och efter en stund märkte jag att den är väldigt hal. Så bumpern man ska få gratis pga deras moka med signalen kommer nog att hjälpa tror jag. Pointen med den här telefonen är ju att man ska kunna maila, surfa och annars vara en internetnörd med den, så om man inte har ett abonnemang med relativt mycket data är det bortkastat att ha en sån här telefon. I mitt avtal ingick också unlimited wi-fi, så på ställen där det finns wi-fi från The Cloud eller BT Openzone kan jag surfa hur mkt jag vill. Det tog en stund innan man lärde sig att skriva med det virtuella tangentbordet, fingrarna hamnade alltid på bokstaven bredvid. Men efter en tid lär man sig också var man ska sätta fingret för att trycka på rätt bokstav. Nåt som stör mig dock att shift-knappen är precis under A, så man trycker hemskt ofta på shift-knappen när man ville ha ett A, vilket resulterar i att nästa bokstav du trycker på är stor. Saknar också pil-tangenter, men det sköts med hjälp av ett förstoringsglas istället med vilken man kan flytta kursorn. Jag har för det mesta under mitt mobiltelefonburna liv använt Nokia. Med Nokia kan man ändra inställningarna till nästan allt, allt från om man vill ha ett ljud när man skickat iväg ett sms till vilken välkomstskärm man vill ha. Det saknar jag på iphonen. Man får t.ex. inga leveransrapporter, det går inte att ta bort ljudet som indikerar att ett meddelande/mail/mms har skickats osv osv. Men jag är bara petig. 🙂

Övriga intryck och observationer från London:

Har nu varit i två olika butiker där nån sorts jobbig kund har varit och jag har blivit smått förvånad varje gång. För det första hur fräcka kunderna kan vara mot butikspersonal, för det andra hur personalen tilltalar dom tillbaks! Igår var jag in i en liten skoaffär där nån kvinna nog hade nå problem med någo skor. Hörde bara hur kassatjejen tyckte åt henne ”Take your money and your shoes and leave!” Hoppsan, så skulle man nog inte säga i Finland, men här har kunden tydligen inte alltid rätt.

Har fortfarande problem med att titta åt rätt håll när jag ska gå över gatan. Annars har jag nog vant mig vid att trafiken är tvärtom här, förutom när jag ska korsa en gata. Får bara inte in det i mitt huvud tydligen. 🙂

Nåja, det får vara det för den här gången. Until next time.

