Hello!

Nu är vi äntligen här! Eller ja, vi kom ju igår alltså. Men igår orkade jag helt enkelt inte blogga. Dagen gick åt till att handla lite mat och komma underfund med vart man ska gå, bekanta sig lite med området och sånt stuff.

Lägenheten är supernajs! Väldigt bra. Den är på en typisk engelsk gata, i ett typiskt engelskt hus men väldigt charmig inuti. Den är förstås liten, men i etager på nåt vis så köket/vardagsrummet är högre upp än sovrummet och badrummet. Den är grundmöblerad, dvs. här finns soffa (2 st), matbord och stolar, soffbord, säng och en liten garderob och en ännu mindre byrå. Det är allt. Inga tallrikar, glas, stekpannor osv. Det tänkte vi att vi möjligen skulle hinna köpa idag, om Tom hinner hem från sin ex tempore arbetsresa. Men no worries, IKEA här har öppet till 23.00!!

Här kommer lite bilder:

Matbord


Kök


Vardagsrum


Badrum


Hall mellan sovrum & vardagsrum/kök. Vår lägenhetsdörr längst ner i trappan.


Sovrum

Vad ska jag göra idag då? Jo, snart ska jag gå till Starbucks runt hörnet och dricka min morgonkaffe (har ju ingen kaffekokare ännu och har ingen aning var man ska köpa en heller) ;). Sen ska jag plocka in de kläder som ryms i den pyttelilla byrån i sovrummet. Sen ska jag se hur man ska gå tillväga för att skaffa sig ett National Insurance number, måste troligen gå på nån slags intervju för att de ska veta vad f*n jag har flyttat hit för. 🙂 Sen ska jag flytta över gasavtalet till vårt namn. Yes, you read right, gas. Imorse fick Tom inget varmvatten när han duschade, för vi hade inte fattat att man måste knäppa på eluttaget till vilken boilern i köket är kopplad. Så att sånt i det här landet. Sen svor Tom över de 40-tals problem man har i det här landet efter att ha förvarat en pafflåda i en källare. Den hade nämligen ”blåttna upp” för det var så fuktigt i källaren. Kostymen han hade förvarat i lådan var totalt bortskrynklad. Och vi har inget strykjärn… Det var inte hans morgon idag, om vi säger så. 🙂 Men då igen så krävs det inte så fasligt mkt för att hans morgon ska bli förstörd. 🙂

Området vi bor i är väldigt trevligt och har rykte om sig att vara ungt och hippt. Men igår när vi hämtade ovan nämnda pafflåda från det hus där Tom tidigare bott så konstaterade vi båda att det här är landet där ojämlikheten ska synas. Man kan på ett kvarter hamna i ett område där man inte vill gå nattetid och där det står gäng och hänger i varje gathörn. Fattigheten syns utanpå (på både människorna och husen). Konstaterade att även om människor i Finland också kan ha det dåligt så syns det nödvändigtvis inte direkt som det gör här. Här bor de fattiga i s.k. ”projects” där det inte löns att röra sig eftersom brottsligheten är markant högre där än ett kvarter söderut t.ex.

Det var det för den här gången. Skriver mera sen när jag har hunnit uppleva lite mer. 🙂
Hoppas ni har det bra alla där hemma!

